18 grudnia 2010

Kosmogonia i HELLAS - porównanie

W komentarzach do tego wpisu o Kosmogonii zwrócono mi uwagę na grę RPG HELLAS: World of Sun and Stone. Okazało się, że pomysł przeniesienia realiów antycznej Grecji w kosmos nie jest moim autorskim. Postanowiłem poczytać trochę więcej o tym systemie aby upewnić się, na ile podobny jest on do mojego światotworu. Na szczęście nie jest tak źle - czymś się jednak Kosmogonia wyróżnia. Poniżej prezentuję listę "Twelve Revelations", zamieszczoną w demie HELLAS. Na zawarte w niej pytania  (kursywą) zamieszczam także odpowiedzi dotyczące tych samych aspektów rozgrywki w Kosmogonii aby pokazać różnice (i podobieństwa) między tymi settingami.

1.) What is HELLAS about?
A generational space opera depicting Hellenistic Heroes overcoming fantastic odds to save their worlds and create a legacy for themselves, either by succumbing to fate or realizing their heroic destiny
.
1.) O czym jest Kosmogonia?
To utrzymany w konwencji przygodowej system, w którym starożytni Grecy, uciekinierzy z Ziemi, zasiedlają nieznaną galaktykę. Jest to połączenie heroic fantasy z elementami science-fiction i cyberpunku.

2.) What do the characters do in HELLAS?
The characters are Heroes who solve problems that affect them and their people. Through their actions, they might either save the universe or be tragically responsible for its doom.
2.) Czym zajmują się bohaterowie Kosmogonii?
Walczą z potworami w godnych mitów przygodach, prowadzą naukowe badania nad niezwykłymi teoriami naukowymi, eksplorują nowe lądy i zakładają nowe kolonie, pomagają w rozwiązywaniu problemów w różnych miejscach Galaktyki.

"3.) What is the resolution mechanic of HELLAS?
HELLAS incorporates a modified Omni System that uses a D20. Successes are counted and applied toward a target number."
3.)Jaką mechanikę zastosowano w Kosmogonii?
Setting ten korzysta z mechaniki Savage Worlds, wprowadzając do niej pewne drobne zmiany i dodatki.

4.) How does Character Creation in HELLAS reinforce what the game is about?
The game uses a lifepath system to construct a back story for the players to build on. All characters in the game are Heroes, and the lifepath helps reinforce this with unique but random storyelements that flesh out the Hero. A lifepath also helps to determine a Hero’s Fate and Destiny, giving the characters a built-in mythic quality.
4.) Jak sposób kreacji bohaterów wspiera założenia Kosmogonii?
Bohaterowie w Savage Worlds to awanturnicy, którzy nie boją się stawić czoła zagrożeniom. Podobnie jest z herosami Galaktyki Heliońskiej - nie są oni półbogami ani nikim innym postawionym o wiele wyżej, niż zwykli ludzie. Są to po prostu osoby nieco mądrzejsze, sprytniejsze, silniejsze, które postanowiły wyruszyć drogą poszukiwaczy przygód.

5.) How do players contribute to the HELLAS story?
The players and Game Master collaboratively create extraordinary stories as they adventure through the universe of HELLAS. Using the rules within these pages, players are able to actively add to the story and just react to elements the GM throws at them.
5.) Jak gracze przyczyniają się do tworzenia historii w Kosmogonii?
Kampania Splotów do Kosmogonii pozwoli biorącym w niej udział bohaterom wpłynąć na losy całej Galaktyki Heliońskiej. Także pojedyncze przygody, tworzone przez Mistrza Gry, mogą zmieniać obraz świata gry - jest on cały czas w fazie rozwoju, erze przemian społecznych i kolonizacji. Sama nazwa gry oznacza przecież rodzaj mitów, mówiących o powstaniu świata - procesie, w którym udział mają herosi Kosmogonii.

6.) How does HELLAS’ setting reinforce what the game is about?
The setting models the time between the Greek heroic age and the time of Alexander as an inspiration. The myths and legends presented within that time period are the basis for the central theme of HELLAS.
6.) Jak kreacja świata wspiera założenia gry?
Kosmogonia czerpie pełnymi garściami z kultury Starożytnej Grecji - od XII w. p. n. e. do czasów Imperium Rzymskiego. Galaktyka Heliońska ma połączenie z Układem Słonecznym. W czasie trwania akcji gry w prawdziwym świecie rozpoczęła się era kolonizacji i walk z Persami; to samo dzieje się w świecie gry - Znane Planety przeżywają atak Ksenosów, starają się też podbić nowe ziemie. Obydwie rzeczywistości różnią jedynie położenie w przestrzeni (ale nie w czasie) oraz poziom rozwoju technologicznego. Pozwala to na łatwe konwertowanie historii mitycznych lub historycznych w fantastyczne.

7.) What should HELLAS make the players feel when playing?
Players should get a sense of accomplishment not found in many traditional games. Once  their adventures are complete, the players should feel that they were the primary (and most important) element in the story. To support this, their characters actually have access to mechanics that allow for permanent change in the universe.
7.) Co u graczy powinna wywołać Kosmogonia podczas sesji?
Oprócz radości z pulpowego klimatu lub skupienia na skomplikowanej intrydze Kosmogonia pozwala graczom na wyszukiwanie w przygodach przeróżnych motywów z historii i mitologii i zabawę w skojarzenia. Nie bez powodu najwyższa kapłanka Ateny i jednocześnie władczyni planety nazywa się Peryklea.

8.) What types of behaviors/styles of play does HELLAS encourage?
The player characters are made in the vein of Greek Heroes; there is a tragedy for every triumph. Players are encouraged to not only succeed at goals, but to bring their disadvantages into play. Glory is particularly important, and therefore makes players proactive rather than reactive. To attain glory the player characters must do things worthy of their peers and the Gods’ attention.
8.) Jakie style gry wspiera Kosmogonia?
Generalnie style gry, jakie wspiera Kosmogonia, można podzielić na dwa rodzaje: mityczny i historyczny. Ten pierwszy to połączenie pulpu, gdzie za pomocą laserowej kuszy bohaterowie eliminują harpie i  uciekają przed wymyślnymi pułapkami, oraz znanego z D&D "kopniakiem drzwi" - eksploracji ruin i eksterminacji potworów - moim zdaniem labirynt Minotaura to świetny "megadungeon". Styl historyczny opiera się na eksplorowaniu świata gry, włączaniu się w spiski, gry polityczne, lecz także kolonizowaniu nowych planet.

9.) Where does HELLAS take the players that other games don’t?
HELLAS takes the players through several generations of the Hero’s and his descendants’ lifespans and eventually gives them the opportunity to save the universe. The character the players start the game with will almost certainly not be the one they end with; all characters are fated to die.
9.) Dokąd Kosmogonia zabierze bohaterów, gdzie inne gry tego nie uczynią?
Herosi będą mogli przemierzyć miejsca znane z historii i mitów, ukazane w zupełnie nowy sposób. Świątynia w Delfach to przykładowo potężny superkomputer, a latarnia na Faros jest małą planetoidą, na której wybudowano centrum zarządzania ruchem w Galaktyce.

10.) What does HELLAS do to engage the players’ attention; why should they care?
The player characters are the central stars in the game. Nothing of importance happens without their characters’ involvement. It is impressed upon the players that they are the movers and shakers in the game world, and that they have the potential to literally change the course of events as it unfolds. There are subsystems that allow the characters to manipulate and change the social well being of an entire planet. Furthermore, players are motivated by glory and destiny to move their character forward through their adventures. Proactive play is rewarded; the penalty for idleness is no glory and a forgotten life for their character.
10.) Jak Kosmogonia zajmuje uwagę graczy; dlaczego powinni się przejmować wydarzeniami w grze?
W Kampanii Splotów bohaterowie zostają wrzuceni w wir wydarzeń, podobnie w pojedynczych przygodach - teoretycznie jest wielu innych ludzi, którzy posiadają siłę lub wiedzę i mogą rozwiązać problem, ale trafiło akurat na bohaterów. Poza tym w świecie, w którym przeludnienie jest realnym problemem chęć wybicia się ponad innych jest bardzo silna.

11.) What are the publishing goals for HELLAS?
To produce a finite number of books that further detail and expand the universe and the beings that inhabit it. Free downloadable content will be available periodically to enhance your HELLAS game. By the end of the HELLAS line, the game will detail a span of 100 years and the eventual ascension of the races or their dark spiral into  oblivion. Either way, the epic story comes to a definite end.
11.) Jakie są cele wydawnicze dla Kosmogonii?
Jest to setting tworzony zupełnie fanowsko. Na dzień dzisiejszy planuję wydać go jako bezpłatny PDF. Nie wykluczam, że powstanie do niego także kilka dodatków.

12.) Who is HELLAS’ target audience?
Mature players, both men and women, who want an epic adventure beyond the standard tired science fiction game. The game features mature themes involving sex and violence so it is not recommended for very young or novice players. In Hellas, Glory takes the place of gold and the Hero’s deeds take the place of their loot.
12.) Dla kogo przeznaczona jest Kosmogonia?
Dla wszystkich, którzy zainteresowani są tworzeniem nowej, kosmicznej wizji antycznej Grecji i odpowiada im mechanika Savage Worlds. Nieważny jest wiek, nieważna jest płeć - każdy znajdzie w Kosmogonii coś dla siebie.

0 komentarze:

Prześlij komentarz